Kancelářští mazlíčci snižují stres

Puppy-at-purina-2

Nedávná studie z university Virgina Commonwealth zjistila, že zaměstnanci, kteří si do kanceláře přivedli svého domácího mazlíčka, v tomto případě psa, zažívali nižší hladinu stresu, vyšší uspokojení z práce a pozitivnější pohled na zaměstnavatele.

Randolph Baker (profesor a vůdčí autor této studie) uvedl, že je to nízko-nákladová položka s přínosným potenciálem pro podnikání. 

Studie byla řízena s týdenní výměnou psů. 76 zaměstnanců byli rozděleni do 3 skupin: 18 lidí, kteří si přivedli svého psa, 38 lidí, kteří vlastní psa, ale nemohli si jej přivést a 19 lidí, kteří psa nevlastní.

Na začátku každého dne, byl každému zaměstnanci odebrán vzorek slin, kde se měřila hladina kortizolu, což je hormon, který určuje hladinu stresu.

Ze začátku pracovního dne nebyl mezi jednotlivými skupinami patrný rozdíl, ale s přibývajícími hodinami začal být výrazný rozdíl v hladině kortizolu ve skupinách se psy a bez psů.

Baker měřil hladinu stresu 4x v průběhu pracovního dne. Nejnižší hladinu stresu vykazovala skupina se psy. Nejvíce stresovaná skupina byla skupina zaměstnanců, kteří vlastní psa a nechali jej doma.

Office-dogs_1-100625396-orig

Výhodou není jenom snížení stresu při práci, ale také zvýšení pocitu zaměstnanců vůči zaměstnavateli. Lidé pak mají pocit, že se stará o jejich osobní, ale i kariérní rozvoj.

Komentáře účastníků studie indikuje soubor dalších výhod, jako jsou zvýšení produktivity, lepší morální postoj zaměstnanců a zvýšení spolupráce mezi zaměstnanci.

Baker dále uvádí, že psi byli ’’komunikačními energizátory’’. Psi v kanceláři pomáhali zažehnout konverzaci mezi těmi, kteří psy neměli, ale také mezi zaměstnanci, kteří spolu obvykle nekomunikovali. 

Téměř polovina zaměstnanců, kteří si do práce přivedla psa, zvýšila svojí produktivitu, zatímco zbytek nevykazoval výraznější rozdíl. 80% procent těch, kteří si nepřivedli své psy nevykazovali snížení pracovní výkonnosti a 20% z nich bylo psí návštěvou pozitivně ovlivněno.

21427989284_8680669487_b

Baker dodává, že při schvalování domácích mazlíčků v práci je nutné zohlednit, dobré chování zvířat či alergie ostatních zaměstnanců na zvířata.

Každopádně domácí mazlíčci měli dle studie neoddiskutovatelně pozitivní přínos pro práci v kanceláři.


Tipy a vychytávky

Oteklé a unavené nohy. Máte-li oteklé či unavené nohy, zujte si boty a nohy si při sezení položte do úrovně vaší židle. Jako podložku pod nohy můžete využít jinou židli, zavěšený popruh či jiný vyvýšený předmět. Nezapomeňte pravidelně cvičit cviky na nohy, které najdete ve videu ’’Cviky pro nohy’’.

 Nepokládejte nohu přes nohu. Je-li vaším zvykem při sezení dávat nohu přes nohu, snažte se tento zlozvyk odstranit. Častým křížením nohou dochází k disbalanci páteře (skolióza), přepínání svalů a vazů kyčelního kloubu a přerušování toku krve. Tato nevhodná pozice má za následek prodloužení jedné končetiny. Stehenní kost se vysune z kyčelního pouzdra a končetina se prodlouží. Dále dochází k šikmému držení pánve a ke skolióze páteře. Nedostatečný přísun krve do dolních končetin bývá příčinou chronického žilního onemocnění (otoky, křeče, mravenčení, pocit napětí, křečové žíly), kterým trpí především ženy. Proto si položte nohy vedle sebe na šíři pánve a uvolněte se.

Nezapomínejte každou půl hodinu vstát a zařaďte si cvičení u počítače jako nedílnou součást práce s ním.

Změňte práci nebo postoj. Vypadá-li několikrát do týdne vaše tabulka produktivity práce v poslední hodině přibližně jako níže uvedená, měli byste popřemýšlet zda vás práce, kterou vykonáváte, baví a naplňuje. Někdy člověku z mnoha různých důvodů nezbývá nic jiného, než aby v dosavadní práci setrval. V tomto případě by měl člověk změnit alespoň svůj postoj k ní, jinak ho doslova zaživa „sežere“.

Tabulka produktivity práce v poslední hodině
počet návštěv toalety 6
počet ignorovaných emailů 37
počet napsaných příspěvků na faceboook 7
počet kouknutí na hodiny 98
počet vypité kávy 5
počet snědených čokolád 3-6
počet důvodů k návštěvě doktora 24
počet mikrospánků 18
počet myšlenek na sebevraždu 2

Používejte myš druhou rukou. Studie ukázaly, že používání nedominantní ruky pomáhá zapojit druhou polovinu mozku, snižuje celkové napětí, snižuje riziko zánětu karpálního tunelu a zlepšuje koordinaci a kreativitu.


Dlouhodobé sezení zabíjí,

aneb stůjte za počítačem.

Lidé nepotřebují specialisty, aby jim řekli, že příliš dlouhé sezení způsobí bolesti zad, krku či extra kila kolem pasu. Všeobecně se tvrdí, že správná strava a aerobní cvičení několikrát týdně stačí vykompenzovat sedavé zaměstnání. Bohužel stále více se ukazuje, že i pravidelné cvičení není schopné vynahradit 8 hodin sezení, při kterém se člověk téměř nehýbe.

Přestože můžete mít výborné držení těla, několikahodinová nečinnost nepříznivě působí na svaly, metabolismus a také psychiku. Tato nečinnost sníží úroveň metabolismu na třetinu, než kdybychom vstali a pohybovali se. Účinnost insulinu klesá během jednoho dne a riziko vzniku cukrovky typu dva roste. Stejně tak i riziko obezity. Mimo jiné se snižuje činnost žláz s vnitřní sekrecí, které ovlivňují mnoho fyziologických funkcí a harmonické fungování celého těla. 

Tento negativní dopad na vaše tělo významně ovlivníte, pokud při práci za počítačem nebudete sedět, ale stát. Není nutné stát celou pracovní dobu, ale střídat sezení se stáním. 

Jak vypadá správné stání?

Při stání by zepředu či zezadu měly být všechny obratle poskládané v jedné linii. Z boku by měla páteř mít trojí zakřivení – v oblasti krku, hrudníku a beder, které pomáhá absorbovat nárazy při chůzi, běhu či skákání. Zde by měla být přímá linie od uší přes kloub ramenní, kyčelní a hlezenní (kotník). To pomáhá středu těla (centrum gravitace), aby bylo podporováno základnou opory, což pomáhá stát, ale také  pohybovat se efektivně s nejmenším množstvím výdeje energie a zapojení svalů. Nezapomínejte na mírné podsazení pánve, které je nutné, aby vás nebolela záda v křížové oblasti páteře. Při správném podsazení pánve také dochází ke správnému propojení spodní a horní části těl. Nemáte-li stůl, který je polohovatelný (použitelný pro sezení i stání), vytvořte si takové místo na stání sami. Variant je mnoho a záleží jen na vás, která je pro vaše pracovní místo nejvhodnější.

Stání u počítače s krabicí pod klávesnicí Jednoduchá (studentská) varianta s krabicí

  1. Varianta s ramenem pro monitor. Velmi jednoduchá varianta při níž ovšem potřebujete držák / rameno pro monitor. Zde už jen stačí zvednout monitor do správné výšky a položit klávesnici na podstavec.
  2. Notebook s externí klávesnicí. Je-li vaším hlavním nástrojem notebook, tak jej položte na vyvýšený podstavec nebo na stojan pro notebook tak, aby horní hrana monitoru byla v úrovni očí. Externí klávesnici si položte na podložku tak, abyste měli ruce v co nejpřirozenější poloze bez zbytečného napětí svalů v předloktí či ramenou.
  3. Speciální zdvihadla (stoly). Existují také různá zdvihadla či manuálně nastavitelné stolky, kterými dosáhnete podobného efektu jako u elektricky polohovatelných stolů.