ZDRAVÁ KANCELÁŘ plus přináší komlpexní pohled a praktická řešení na problémy se sedavým zaměstnáním. Správné držení těla, nastavení pracovního prostředí, krátké aktivní přestávky a pravidelný pohyb nejen mimo kancelář výrazně snižuje riziko chronických zdravotních problémů, ale také zvyšuje efektivitu a radost z práce.

Číst dále...

Lidé si vždy spojují sezení s relaxací. Většina z vás s tím bude jistě souhlasit, problémem ovšem je, pokud sedíte po většinu dne. Tím se pomalu zabíjíte. Typický člověk se sedavým zaměstnáním stráví dohromady 31 let svého života sezením. Je tedy velice důležité sedět správně a pravidelně se pohybovat. Tyto dvě základní věci mohou snížit riziko dlouhodobých zdravotních problémů.

Chybne-sezeni

Nestačí žít zdravě pouze před a po práci. Zdravě žít bychom měli hlavně v práci. Při kancelářské mají lidé většinou drastický nedostatek pohybu. Celé hodiny dlouho sedí v kanceláři nebo stojí, například při prodeji. Většina zaměstnanců v kancelářích nesprávně sedí, přitom zírají na nesprávně nastavené monitory a dýchají nevhodný vzduch s „kancelářskými“ viry. Mají špatný pitný a stravovací režim, nevhodné osvětlení a nedodržují krátké přestávky, které práci zefektivní nebo pomohou od syndromu vyhoření.

Osmi a více hodinová pracovní doba za počítačem výrazným způsobem ovlivňuje nejen celkové zdraví, ale i myšlení a psychiku člověka. Svaly se zkracují či atrofují, kardiovaskulární a lymfatický systém nefunguje tak jak má, zrak se zhoršuje. Fyzické, ale i emoční napětí u člověka je na míle vzdálené od harmonie. S tím souvisí i výrazný nárůst civilizačních chorob (rakovina, cukrovka, kardiovaskulární problémy, obezita, bolesti zad nebo emoční nerovnováha).

Aktivní pohyb po pracovní době je velmi důležitý, ale od určité věkové hranice (25 let u průměrného člověka) kompenzace sedavého stylu života pomocí 30-60 minutového pohybu začíná být nedostačující. Proto je nutné být aktivní i v průběhu dne, který povětšinou prosedíme.

Pohyb jako takový je možné rozdělit do

3 kategorií:

Makro pohyb – sport (cvičení, běhání, plavání, jízda na kole atd..)

Mini pohyb – je pohyb s malým výdejem energie, ale člověk se při něm nezapotí. Například chůze, pár dřepů, vstávání ze židle a následné sednutí, práce na zahrádce...

Mikro pohyb – úklon hlavou či trupem, vzpažení, přednožení když sedíte, kontrakce svalů, hluboké dýchání atd...

Většinu energie z celého dne spálíme díky mini a mikro pohybům, pokud nejsme zrovna vrcholoví či zapálení sportovci, kteří každý den systematicky trénují. Nejde však jen o výdej energie, ale také o správné aktivní držení těla při sezení, které ovlivňuje svaly, šlachy, funkci vnitřních orgánů, koncentraci, náladu a přirozenou vitalitu.

Dlouhé sezení škodí zdraví

  • Nadměrné sezení zvyšuje riziko předčasného úmrtí. Tvrdí to studie realizované v USA, Kanadě, Austrálii i Asii v letech 2004 až 2010.
  • Dlouhé sezení vede k bolestem zad. Podle statistik Ústavu zdravotnických informací ČR s bolavými zády marodíme v průměru 70 dní ročně.
  • Monotónní a dlouhodobé sezení snižuje aktivitu enzymu lipoproteinová lipáza, který pomáhá spalovat tuk, zužuje průměr cév a zvyšuje krevní tlak.
  • Negativním způsobem ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu.
  • Omezuje svalovou činnost, která je nezbytná pro podporu pohybu lymfy.
  • Nejnovějším trendem je tak práce vestoje, která se ve světě objevila kolem roku 2007. 

Jak již bylo řečeno, v dnešní době převládají sedavá zaměstnání, která často způsobují i bolest zad.

  • Díky celodennímu sezení začnou 4 lidé z 5 trpět bolestí zad v nějaké fázi jejich života.
  • 3 lidé z 10 trpí chronickou bolestí zad.
  • Bolest zad je třetí nejčastější důvod proč lidé chodí k doktorovi a pátý nejčastější důvod k hospitalizaci.