Do zdravé kanceláře, zdravé pochoutky

Jedna starodávná moudrost praví: jsi-li nemocný, změň styl života. Jestliže to nepomohlo, změň stravu. Pokud nepomohlo ani to, jdi k lékaři.

Strava je nedílnou součástí života v kanceláři. Nejedná se o snídaně, obědy či večeře, ale malé svačinky či pochoutky. Stresové vypětí nebo náročná dlouhodobá práce za počítačem člověka nutí ke zbrklým neuváženým rozhodnutím z pohledu zdravé výživy. Velmi rychle člověk sáhne po čokoládě, sušenkách nebo brambůrkách, které mají vysoký obsah cukrů nebo soli. Pro člověka, který 8 hodin sedí v kanceláři, není tato varianta ideální. Málo pohybu a vysoký příjem kalorií má za následek většinu civilizačních chorob v podobě obezity, cukrovky, vysokého krevního tlaku nebo rakoviny. Není problém, když člověk jednou za čas tímto způsobem „zhřeší“, ale problém nastává ve chvíli, kdy je tento druh občerstvení naším každodenním standardem. 

Zadne-junky

Zkuste ze začátku místo oblíbených sušenek nebo čokolád zdravější variantu v podobě oříšků, ovoce (banány, jablka, hroznové víno) nebo sušeného ovoce. Zde je několik příkladů zdravé svačinky do kanceláře:

Orechy

Hrst vlašských ořechů, které jsou výborné proti stresu, nebo jiné druhy ořechů.


Jablka-s-mandlemi

Jablko s přírodními mandlemi. Mandle zpomalí vstřebání cukru z jablka do těla a také dodávají zdravé tuky a bílkoviny.


Hrusky-s-jogurtem-medem-a-orisky

Hruška s bílým jogurtem,možno osladit medem a přidat oříšky.


Avokado-se-soli

Avokádo se špetkou soli. Avokádo je považováno za superpotravinu. Špetka soli jen přidá avokádu specifickou chuť (ideálně na celozrném pečivu).


Mrkev-s-hummusem

Další ze zdravých možností je mrkev (v kuse, nestrouhaná) s hummusem a celozrnným pečivem.


Tvaroh-s-pazitkou

Celozrnný chléb nebo rohlík s tvarohem a pažitkou + zelenina.


Ovocny-salat-s-jogurtem

Ovocný salát s jogurtem.


Zeleninove-smoothie

Koktejl z ovoce a bílého jogurtu, ovocné smoothie nebo zeleninová šťáva.


Boruvky-se-syrem

Borůvky s kouskem organického tvrdého sýra. Borůvky obsahují velké množství antioxidantů, vlákninu a nízké množství cukru. Sýr zase obsahuje bílkoviny a vápník. 


Hroznove-vino

Hroznové víno nebo sušené hrozny jsou také výbornou zdravou náhradou čokolády a sušenek.


Pitný režim

Pitný režim je pro zdraví obzvlášť důležitý. Častým neduhem v kanceláři je velká konzumace kávy a kolových nápojů (Cola, Sprite, Fanta), které negativně ovlivňují naše zdraví. Ideálním nápojem je čistá voda, která má na zdraví člověka blahodárné účinky. 

Pro vodu obecně platí, že by jí měl mít člověk hned po ruce. Nejlepší je voda měkká (obsah rozpuštěných minerálů kolem 200 mg/l vody) filtrovaná kohoutková voda nebo balená voda (jsou bez chlóru), která dobře hydratuje buňky. Pokud má člověk lehkou žízeň, znamená to, že tělu chybí až 0,5 litru vody, což snižuje mozkovou aktivitu. Obecně se doporučuje vypít alespoň 2 litry vody. Průměrně je tělo schopné efektivně zpracovat ¼ litru vody najednou. Vypití ½ litru vody při velké žízni není ideální a také to více zatěžuje ledviny. Množství vody, které by měl člověk za den vypít, se mění dle teploty a vlhkosti okolí, dle pohybové aktivity jedince, hmotnosti jedince, množství svalové hmoty, úrovně metabolismu, výše stresu a dalších faktorů. Obecně se dá změřit, jestli má váš organismus dostatek tekutin dle barvy a průsvitnosti moči. V průběhu dne by měla být moč čirá a světlá, a pokud je tmavě žlutá a neprůzračná, člověku tekutiny chybí a měl by je co nejdříve doplnit. Pozor, starší lidé mají sníženou vnímavost na žízeň. Zvýše uvedených poznatků si můžeme sestavit šestero pravidel pro pití tekutin:

  1. Pijte vodu, i když máte jen lehkou žízeň.
  2. Nejčastěji pijte čistou měkkou vodu pokojové teploty.
  3. Mějte na stole připravenou vodu k okamžité konzumaci.
  4. Pozor na kávu a „kolové“ přeslazené nápoje.
  5. Kontrolujte si moč.
  6. Starší lidé by si měli množství tekutin raději počítat.

Voda-na-stole